Stephen Hawking spunea despre inteligența artificială că poate să reprezinte fie cel mai bun lucru pentru omenire, fie cel mai rău. Inteligența artificială are aplicații în tot mai multe domenii: medicină, educație, marketing, economie, fapt ce ne obligă într-un fel sau altul să o acceptăm și, mai cu seamă, să o înțelegem.
Cel mai bun sau cel mai rău lucru pentru omenire? Aceasta rămâne o întrebare de actualitate dar, cu siguranță, în urma cercetărilor realizate putem observa o evoluție constantă a tehnologiei, ceea ce ușurează mult munca oamenilor, indiferent de domeniul de activitate.
În ceea ce privește influența inteligenței artificiale asupra marketingului, tot mai multe agenții de publicitate încep să integreze instrumentele de promovare online în strategiile lor, pentru a oferi clienților posibilitatea de a se face remarcați în cât mai multe direcții. Este esențial să înțelegem algoritmii de funcționare a aplicațiilor inteligenței artificiale în promovare pentru a avea succesul dorit, așa că iată câteva elemente care merită studiate.
Colectare de date prin inteligență artificială
În promovarea offline este esențial să îți cunoști clientul pentru a putea ajunge la el cu cât mai puține resurse, referindu-ne aici atât la bani, cât și la resursa umană. Această regulă din marketing rămâne valabilă și pentru mediul online însă, un avantaj major aici este acela că „roboții inteligenți” vor face treaba pentru orice brand, atât timp cât se utilizează instrumentele corespunzătoare.
Marketingul prin inteligență artificială utilizează tehnologii pentru a lua decizii automate bazate pe colectarea datelor, analiza datelor și observații suplimentare ale audienței sau tendințelor economice care pot afecta eforturile de marketing. Spre exemplu, atunci când setezi o campanie de promovare online menită să facă serviciile sau produsele tale cunoscute, primești o serie de informații valoroase care ajung la tine prin procesul de colectare de date.
Un avantaj important al integrării inteligenței artificiale (AI) în marketing este acela că viteza cu care circulă informația este una impresionantă, iar bugetele de promovare pot fi ajustate imediat în mod eficient, pentru maximizarea rezultatelor.
Cu ajutorul agenților inteligenți orice brand va reuși să adune informațiile de care are acesta nevoie pentru o targetare cât mai eficientă și pentru construirea profilului clientului într-un mod cât mai exact.
Aplicațiile inteligenței artificiale în marketing
Utilizarea inteligenței artificiale în domeniul marketingului include aplicații de la crearea de conținut și până la raportarea celor mai importante date cu privire la profilul clientului. Aceste aplicații includ:
- furnizarea datelor
- analiza datelor
- procesarea limbajului
- generarea de conținut
- personalizarea conținutului afișat pentru fiecare utilizator în parte
Așadar, este evident faptul că inteligența artificială contribuie la realizarea unei relații puternice între furnizor și consumator, fără ca acest lucru să depindă de zona geografică, limba vorbită sau de alte criterii care ne diferențiază în general.
Inteligența artificială și impactul asupra vânzărilor
Atunci când aloci bugete de promovare, obiectivele includ de cele mai multe ori atragerea de clienți noi, fidelizarea clienților existenți, dar și generarea de vânzări – un scop pe care orice antreprenor, mic sau mare, îl are.
Prin mecanismele sale care contribuie la o promovare mult mai eficientă, cu rezultate îmbunătățite, inteligența artificială ajută companiile să ajungă la un număr mult mai mare de clienți și de potențiali clienți. De asemenea, AI ajută și la creșterea șanselor ca utilizatorii să facă o acțiune atunci când intră în contact cu brandul, ceea ce duce, bineînțeles, la o performanță mult mai bună a vânzărilor, în mod general.
Acest lucru se întâmplă deoarece automatizarea campaniilor de promovare eficientizează procesul în sine, iar oamenii din departamentul de vânzări se pot concentra pe activități ce necesită mai multă creativitate și pe închiderea efectivă a vânzării, odată ce clientul a fost atras.
Departamentul de vânzări vs. inteligența artificială
O întrebare tot mai prezentă referitoare la integrarea inteligenței artificiale este dacă ea va înlocui în totalitate oamenii din departamentul de vânzări. Managerii care se străduiesc să înțeleagă cum funcționează inteligența artificială vor descoperi rapid răspunsul: simbioza dintre cele două componente este una dintre căile spre succes, iar explicația este simplă.
Inteligența artificială nu înlocuiește oamenii de vânzări, ci îi completează într-un mod extrem de eficient. Echipa din departamentul de vânzări nu mai trebuie să se concentreze pe colectarea de date, un proces de altfel anevoios atunci când nu este automatizat, ci ea își poate îndrepta atenția către o relație îmbunătățită cu clienții pentru a reuși să închidă vânzările și să aducă profit în companie.
Beneficiile inteligenței artificiale în marketingul digital
Inteligența artificială poate fi comparată cu creierul uman, însă un creier care beneficiază de puteri extraordinare datorită procesului de automatizare. AI folosește algoritmi care colectează cu o viteză impresionantă date, le analizează și apoi le aplică, având și o memorie nelimitată cu ajutorul căreia învață din experiențele trecute.
De exemplu, atunci când setezi o campanie de promovare online pe Facebook (META), datele colectate vor fi utilizate într-un mod eficient la captarea publicului-țintă mult mai exact. Specialiştii în marketing pot să utilizeze datele respective pentru a maximiza profitul companiei și pentru a atinge mai rapid obiectivele pe care le au.
Astfel, utilizarea inteligenței artificiale în marketingul digital ajută la:
- maximizarea colectării de date
- înțelegerea comportamentului clientului
- crearea unui profil exact al clientului
- personalizarea conținutului
- identificarea tendințelor
- experiențe mai plăcute pentru clienți
- eliberarea oamenilor din companie pentru a se ocupa de alte sarcini care nu sunt automatizate
Utilizarea inteligenței artificiale în domeniul marketingului digital este o tendință care merită implementată de toate companiile din lume, fără a renunța la componenta umană, care aduce plus valoare în procesul de creativitate și în cel de vânzare. Anticipând acest tendințe în marketing și evoluând odată cu ele, afacerile au șanse mai mari de a deveni mai vizibile într-un timp relativ scurt și a-și crește cifra de afaceri prin captarea de noi clienți.
După cum a remarcat Consiliul Tehnologic Forbes, „inteligența artificială este esențială în stimularea vânzărilor, deoarece permite afacerii să descopere detalii care ar fi durat luni și ani pentru a le aduna”.
Practic, prin integrarea inteligenței artificiale în tot ceea ce ține de marketing, oamenii nu vor fi înlocuiți, ci vor fi ajutați să ajungă la performanțe și mai mari prin concentrarea pe activități mai creative, un lucru esențial în orice strategie de promovare, indiferent de domeniu.